Prawa i obowiązki pracownika

INFORMACJA

 

Zapraszam, do zapoznania się z informacją Ministerstwa Gospodarki i Pracy, która ma pomóc pracownikom w poznaniu ich podstawowych praw i obowiązków z zakresu bhp.

 

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art.66 ust.1 przyznaje każdemu obywatelowi prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Obowiązki nałożone w tym celu na pracodawcę zawarte są w art. 15, art. 94 pkt 4 i art. 207 par. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Konstytucja gwarantuje również w art. 68 prawo do ochrony zdrowia.

 


PRAWA PRACOWNIKA

 

Prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy.

 

1.       Jeśli warunki wykonywania pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają zagrożenie dla zdrowia lub życia albo, gdy wykonywana praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik może przerwać pracę, o zaistniałej sytuacji powiadamiając przełożonego (art. 210 par.1 KP).

2.       W przypadku, gdy powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usunie zagrożenia, pracownik ma prawo opuścić miejsce pracy, powiadamiając o tym przełożonego (art. 210 par. 2 KP).

3.       Za czas powstrzymania się od pracy lub oddalenia z miejsca zagrożenia (pkt. 1 i 2) pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia (art. 210 par.3 KP).

4.       Pracownik może, po uprzednim powiadomieniu przełożonego, powstrzymać się od wykonywania pracy, jeśli jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego jej wykonywania i stwarza zagrożenie dla innych (art. 210 par. 4 KP).

 

Konsultacje w zakresie bhp.

 

1.    Pracownicy lub ich przedstawiciele mogą przedstawiać pracodawcy wnioski w sprawie eliminacji lub ograniczenia zagrożeń zawodowych (art. 23711a par. 2 KP).

2.    Pracodawca zapewnia odpowiednie warunki do przeprowadzenia konsultacji, a zwłaszcza zapewnia, aby odbywały się w godzinach pracy. Za czas poświęcony konsultacjom pracownicy lub ich przedstawiciele zachowują prawo do wynagrodzenia (art. 23711a par. 3 KP).

3.    Na umotywowany wniosek pracowników lub ich przedstawicieli dotyczący spraw zagrożenia zdrowia i życia pracowników, inspektorzy PIP przeprowadzają kontrole oraz stosują środki prawne, przewidziane w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy (art. 23711a par. 4 KP).

4.    Jeśli w zakładzie pracy istnieje komisja bhp, to konsultacje mogą się odbywać w jej ramach, a wchodzącym w jej skład pracownikom lub ich przedstawicielom przysługują uprawnienia podane w par. 2 i 4 (art. 23711a par. 5 KP).

 

 

 

OBOWIĄZKI PRACOWNIKA


Podstawowe obowiązki pracownika zawarte są w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 roku - Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr. 21, poz. 94 ze zm.), a głównie w dziale dziesiątym "Bezpieczeństwo i higiena pracy".

 

Podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie zasad i przepisów z dziedziny bhp.


Pracownik zobowiązany jest:

 

1.     znać przepisy i zasady bhp, brać udział w szkoleniach z tego zakresu i poddawać się egzaminom sprawdzającym,

 

2.     wykonywać pracę zgodnie z przepisami i zasadami bhp oraz stosować się do wydawanych przez przełożonych poleceń i wskazówek w tym zakresie,

 

3.     dbać o dobry stan techniczny maszyn i urządzeń, którymi się posługuje, a także przestrzegać porządku na stanowisku pracy,

 

4.     stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej i odzieży roboczej zgodnie z ich przeznaczeniem,

 

5.     poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim i stosować się do ich zaleceń,

 

6.     zawiadomić przełożonego o zaistniałym w zakładzie wypadku lub zagrożeniu życia lub zdrowia oraz ostrzec współpracowników o grożącym im niebezpieczeństwie,

 

7.     współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków z zakresu bhp.

 

Wytworzył:
Rafał Wilczek
Udostępnił:
Rafał Wilczek
(2007-02-12 12:50:59)
Ostatnio zmodyfikował:
Rafał Wilczek
(2007-02-12 12:59:39)