Podstawy prawne działalności
Troska o zapewnienie właściwych warunków pracy oraz poprawę stanu bezpieczeństwa i higeny pracy należy do podstawowych obowiązków wszystkich uczesników procesu pracy - zarówno pracodawców, jak i pracowników.
Podstawowe zasady dotyczące tej problematyki zawiera ustawa - Kodeks pracy. Jest również szereg innych aktów prawnych, na których operają się zasady działaności określonych instytucji kontrolnych nad przestrzeganiem praw pracowniczych oraz warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jedną z takich instytucji jest społeczna inspekcja pracy.
Podstawy prawne działalności społecznej inspekcji pracy (SIP).
Ustawa o społecznej inspekcji pracy — podstawowy akt prawny wydany w dniu 24 czerwca 1983 r., regulujący zasady działalności S1P. Do chwili obecnej ustawa ta była 3-krotnie nowelizowana.
W ustawie powyższej nie przewidziano w zasadzie żadnych delegacji do wydawania przepisów wykonawczych. Jedynie w art. 23 ustawy (przepisy przejściowe) przewidziano określenie przez Radę Państwa wytycznych:
♦ do przeprowadzenia pierwszych wyborów społecznych inspektorów pracy — M. P. z 1983 r. Nr 23, poz. 127,
♦ tymczasowych wytycznych do działalności społecznych inspektorów pracy — M. P. z 1983 r. Nr 23, poz. 128.
Te drugie wytyczne miały obowiązywać do czasu uchwalenia właściwych wytycznych przez ogólnokrajowe organizacje związkowe. Ponieważ te nigdy nie wywiązały się z tego obowiązku, w dalszych rozważaniach będziemy się także opierać na ww. wytycznych.
Poza wzmiankowaną ustawą uregulowania dotyczące SIP znajdują się w ustawach:
♦ z dnia 26 czerwca 1974 r. — Kodeks pracy:
„Społeczną kontrolę przestrzegania prawa pracy, w tym przepisów i zasad bezpieczeństwa higieny pracy, sprawuje społeczna inspekcja pracy.",
„Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany: (...) 4) zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy." „Pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników powołuje komisję bezpieczeństwa i higieny pracy (...). Przewodniczącym komisji jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, a wiceprzewodniczącym — społeczny inspektor pracy."
♦ z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy: „Państwowa Inspekcja Pracy, w zakresie swego działania współdziała ze związkami zawodowymi, organami samorządu załogi oraz ze społeczną inspekcją pracy."
Pomimo, że SIP kierowana jest przez zakładowe organizacje związkowe, reprezentuje ona interesy wszystkich pracowników zakładu pracy.